Tuesday, December 09, 2014

Sailor R104 + T126

I know, did I needed this boat anchor?  Probably not!

Sorry, couldn't resist since this was the only radio I managed to break in operation (many years ago and that's another story)... luckily was only the fuses and that because the antenna cable was corroded...

There's nothing like the first love, so I bough this exemplar relative cheap and in supposed working condition (didn't tested yet). The radio was delivered in Portugal last week and I had no time to power it up, maybe during Christmas week.

It's composed of two main modules, the transmiter T126 and the receiver R104, aditional modules are the power supply, the speaker and the external antenna relay. Only the mic is missing.
 Weight is around 26 Kg, now that's a proper anchor!
There's a metal support that you can use to fix it to a wall and allow the modules to slide in for easy maintenance.

Transmitting part and power supply:
 

Receiver and speaker:


Inside the transmitter:


And the corresponding schematic:
.... that is 6 output TT22 valves for something around 400 W...

Modulation part of the transmitter:

I might in the end just use the transmitter unit for parts, specially the output tubes and the crystal filter.

Schematic and ssb filter characteristics (modulator):

Note the asymmetrical characteristic of the filter:




 ...you probably noticed my blog pictures quality just passed from the normal "crap" to something more acceptable, that's because I have a new camera, unfortunately you have to keep the same photographer...

Have a nice week!








6 comments:

carlos lobo said...

Boas tudo bem? Achei curiosidade pelo radio maritimo, tenho o receptor igual ao de baixo sem coluna da debeg, a funcionar.Funcionava o seu? uma pena a maquina em si ser a cristais. Ob. 73´s.

Ricardo - CT2GQV said...

Viva Carlos,

Obrigado pelo comentario.

O receptor funciona mas com algumas "dificuldades/ruido", tenho ainda de o melhorar/reparar.
O transmissor nunca o testei. Quanto aos cristais so sao precisos para o transmissor mas estou certo que sera' relativamente facil adicionar um VFO.

73 de Ricardo / CT2GQV

carlos lobo said...

Boas novamente, um VFO da sailor para esse equipamento ou um de outre marca e que dê para adaptar? Tenho alguma criosidade nesse tipo de equipamento, e tenho alguns maritimos, mas de VHF. 73. O meu em algumas frequencias, apartir dos 1200 para baixo em MW tambem tem ruido mas as só cabo sem blindagem. Estraguei a ficha e quando tiver hipotese vou por uma ponta com cabo blindado para depois ligar a minha passo em frente para testar melhor.

Ricardo - CT2GQV said...

Viva Carlos,
O VFO que me refiro seria um de contrucao caseira. Penso que seria facil adaptar mas (com injecao de sinal junto dos cristais) para mim provavelmente no futuro a parte do transmissor sera' retirar pecas para outras montagens uma vez que e' limitado a apenas a uma banda e nao justifica estar a reconverter para outras.

73 de Ricardo / CT2GQV

carlos lobo said...

Bom dia julguei que fizesse duas bandas os 140m e os 80m, penso que são tres modos de emissão.
A trabalhar assim era uma mais valia interessante do meu ponto de vista, algo diferente para se fazer rádio. Uma vez que o receptor é em separado, aplicar um arduino seria complicado? Estou a comentar isto só a titulo de curiosidade, gosto de ver esse tipo de modificações ou reparações no yout... e assim. Fiquei interessado na parte de reduzir o ruído do receptor. Volta e meia vou passando por aqui. Abraço. (retrofit acho que é o termo, actualizar a maquina).

Ricardo - CT2GQV said...

Para o "VFO" seria injeccao de sinal na base do T108 or no S203, paginas 25 e 26 do manual:https://bama.edebris.com/download/sailor/t126/Sailor%20T-126.pdf
Talvez um dua deste quando tiver mais tempo.